Jaké trendy můžeme očekávat v roce 2019 v práci s daty?

Za naším garantem E-commerce Data Summitu Honzou Mayerem jsme si zajeli popovídat do Brna. Honza je zakladatel a CEO firmy DataWeps a také učí na Masarykově univerzitě. Je tedy maximálně povolaný pohovořit o trendech příštího roku a na Summit vám připravuje skvělý program!

Honza u svých klientů vidí hlavně trend zpřesňování vyhodnocování dat a myslí si, že tento trend bude rozhodně pokračovat i v průběhu příštího roku. Jedná se například o atribuční modelování, práci s personalizací komunikace a hlavně vyhodnocování podílu jednotlivých částí procesů prodeje na ziskovosti. Za ten trend je Honza velmi rád, protože právě zamyšlení se nad tím, kudy a jak tečou ve firmě peníze, může být pro firmu klíčové.

Firmy konečně začínají hledat, kde se vytváří zisk. Data jim v tom pomáhají!

Vzhledem k tomu, že doba zběsilých investic již pominula, firmy postupně začínají řešit, jak růst efektivně. Začínají přemýšlet i o tom, jestli a kdy nás může zastihnout krize. Analýza (nejen) nákladů se dostává stále více do popředí.

Honza eviduje snahu českých firem s daty konečně začít efektivně pracovat, s důrazem na efektivně. Často je ale odradí obrovská komplexita problematiky. Některé problémy nejsou z dat na první pohled čitelné. Honza proto radí datovou analytiku zavádět průběžně a učit se hledat odpovědi na otázky efektivity už od raných fází firmy. Jde o to, že zavádět datovou analytiku později může být rok od roku existence firmy těžší.

Nemít čas pracovat s daty je stejné jako nejít k doktorovi, když Vás bolí koleno!

Honza si myslí, že s daty by měl pracovat každý, kdo má větší počet objednávek nebo zaměstnance. Podle něj u nás s daty pracují hlavně firmy, jejichž vedení má k datové analytice blízko. Ostatní firmy se toho trochu bojí (nebo to ignorují) a řeší problémy často až když je pozdě a data pouze potvrdí průšvih. Těm je ale možné se pomocí správného vyhodnocování dat vyhnout. Analýza dat pomůže i při rozhodnutích, které firmě zefektivní procesy a tím zvýší ziskovost nebo určí správný směr a rychlost růstu.

Pozor na druhý extrém – firmy často datům slepě věří, ne všechno se dá změřit!

Honza zdůrazňuje, že chybná interpretace dat v kombinaci s vírou v neomylnost výkladu může lehce způsobit určitou slepotu. Je potřeba si držet maličko nadhled, i proto, že ne všechno se dá změřit. Je také důležité si uvědomit, kolik dat firma má k dispozici a jestli je relevantní na základě malého vzorku dělat rozhodnutí. S daty se musí pracovat postupně a neustále zpřesňovat výklad vlivu ovlivňujících faktorů. A stále mít na mysli výše napsané – jen čísla nestačí.

Více Vám Honza prozradí na svém E-commerce data Summitu. Veškeré trendy budou prezentovat odborníci a specialisté v jednotlivých oblastech. Bude se mluvit o atribučním modelování, automatizaci cenotvorby a dalším. Sledovat událost E-commerce data Summitu můžete zde. A pokud ještě nemáte lístky stačí kliknout SEM.

Celý rozhovor si můžete poslechnout zde:

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *