#PředstavujemeŘečníky – MICHAL MRSKOČ: Cesta je cíl

1. Jméno a věk? Už na pionýráku jsem dostal přezdívku Maša. V tu dobu se zastavilo i moje stárnutí. Takže bajvoko jedenáct.

2. Čím jsi chtěl být, když ještě nefungovaly e-shopy? Co si pamatuju, neměl jsem ambici pro konkrétní povolání. Vždycky jsem se snažil se především moc nenadřít ????

3. Čím sis vydělal své první peníze? Strouháním malty ze starých cihel. Padík za repasovanou cihlu byly v jedenácti letech závratný prachy. Jen za pár hodin se dalo vydělat na stavebnici plastikovýho letadla.

4. Čím se živíš a jak dlouho se tomu věnuješ? Moje nacvičená odpověď zní „Weby mne živí už dvacet let.“ Letos vlastně už jednadvacet.

5. Co považuješ za svůj největší úspěch? Kromě kompletace dvou kousků krásných a zdravých dětí, je mým největším úspěchem udržovat si stále těch mentálních jedenáct let.

6. Kam směřuješ osobnostně i profesionálně? Celoživotně se mi vyplácí do toho osudu tak nějak moc nekecat. Takže nevím, zdá se, že teď jedem docela rovně. Spokojenost. Cesta je cíl.

7. Co bys poradil každému mladému člověku, který právě začíná? To je hárdkór otázka na seniory. Kdo jsem, abych mohl radit? Snad jen „Jaký si to uděláš, takový to máš.“

Michale, ještě před pár lety byl vrchol umění na netu udělat si vlastní blog či webovky. Firma, ve které pracuješ se zabývá konzultacemi v oblasti e-commerce. Co si pod tím máte představit? Zejména jde o architektonické neboli projektové návrhy webů a aplikací, a o procesy Conversion Rate Optimization, tedy zlepšování obchodních schopností webů. Ale samozřejmě, abychom to dělali nejlépe, je potřeba poměrně přesně se orientovat v SEO, COPY, PPC atd.

Po čem je v Tvém oboru největší poptávka? Roste význam používání mobilních zařízení. Na to samozřejmě reaguje poptávka našich klientů – chtějí pomoci upravit nebo postavit web tak, aby byl plně funkční a konkurenceschopný i na mobilu a tabletu. To je jeden z dominantních trendů. Druhý výrazný trend je customer centric design. Provozovatelé e-commerce webů si stále více uvědomují, že je nutné navrhovat vše tak, aby to maximálně vyhovovalo cílové skupině, tedy zákazníkům a potenciálním zákazníkům. Z toho vyplývá potřeba realizovat například uživatelské výzkumy a testování, datové analýzy, AB testování atd. A na jejich základě být schopen stránky, prvky a funkce designovat.

Samotné provozování e-shopů se může zdát laikovi jako jednoduchá záležitost. Vidíš na první pohled, když web nebo e-shop nefunguje, tak jak by měl? Ono ve skutečnosti je základní rozjetí eshopu jednoduchá záležitost. Žádná raketová věda. Eshop lze rozjet z fleku i z obýváku s minimálními náklady. Složitější to začne být, když se bude chtít eshop dostat na nějakou úroveň a začne bojovat s konkurencí. Pak je potřeba začít optimalizovat. Kromě samotného webu to jsou také navázané procesy, jako logistika, účetnictví atd. Úroveň eshopů, které už opustily tato dětská léta, je pak velmi různá. U některých je potenciál pro razantní zlepšení vidět na první pohled, u některých by se dala nejefektivnější strategie vylepšování stanovit až na základě uživatelského testování nebo datové analýzy.

Pokud chce někdo podnikat na internetu nebo se jen prezentovat na profesionální úrovni, na co by neměl zapomenout? Myslím, že by měl každý myslet na to, že švec se má držet svého kopyta. Málokdo si na autě sám dokáže rozpoznat a opravit poruchu ve vstřikování, málokdo si sám odoperuje slepák. Je známkou dospělosti a profesionality přiznat, kde končí moje zkušenosti a znalosti, a kde začínají dohady, dojmy a co Máňa odvedle říkala. Protože to často není směroplatný.

Čeho se dá správným fungováním e-shopu a celkově internetového marketingu dosáhnout? To je hrozně jednoduché. UX a CRO jsou cesta vylepšování uživatelské přívětivosti. Na eshopu se dá jejich prostřednictvím dosáhnout významných konkurenčních výhod a vydělat prachy. Spokojený návštěvník se stane zákazníkem. Spokojený zákazník se stane věrným zákazníkem. A spokojený věrný zákazník bude eshop doporučovat kudy bude chodit.

Na summitu budeš určitě o předešlé otázce ještě mluvit, ale můžeš nám prozradit, co všechno se od Tebe na summitu dozvíme? Mám v plánu mluvit o CRO a AB testování. Přednášku ještě detailně připravenu nemám, chci nejprve zjistit, kdo budou posluchači. Určitě jiný obsah by byl zajímavý pro laiky a provozovatele eshopů, jiný pro UX designéry. Customer centric design v praxi ????

Autor: Jan Kalianko

Hlavní pořadatel Czech On-line Expo, E-shop konzultant, E-shop kouč, autor E-shop knihy a provozovatel E-shopTUBE či E-shop klub.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *